ПСИХОЛОГІЯ БАТЬКАМ
 
* * *  

Дитячий колектив: мінімізування конфліктів

Дитячий колектив - це різноманіття особистостей. 

РІЗНИХ особистостей. 

З РІЗНИМ темпераментом.

З РІЗНИМИ вимогами та звичками. 

З РІЗНОЮ рухливістю та настроєм. 

З РІЗНОЮ базою родинного виховання та культурою.

Як найефективніше мінімізувати виникаючі конфліктні ситуації серед малят? Як знизити рівень стресу у період звикання до перебування у оточенні інших дітей? Особливо це стосується дітей раннього віку, які тільки нещодавно опинилися у дитячому колективі.

Велику роль (ситуативну, оперативну) відіграє віртуозність вихователя. І просто людське прагнення педагога, і професійні обов’язки часто роблять практично неможливе задля гармонізації і збереження здоров’я та настрою, та ще й для виховання 15, а то й 20 малюків одночасно.

Величезну ж роль (базову) відіграють саме батьки. Батьки знають особливості своєї дитини з народження. Створюючи комфортні умови для її щасливого дитинства та гармонійного розвитку, вони мають відповідально підійти до питання соціальної адаптації свого маляти. Це – виховання та відповідальність. А виховання, як нам відомо, свої плоди все ж таки приносить))

Виховання САМОСТІЙНОСТІ (дитина буде більш впевненою в собі).

Виховання ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за свої дії.

Виховання ПОВАГИ до інших,...

         Дуже важливо навчити дитину аналізувати ситуацію та приймати саме оптимальне рішення.

Наприклад:

Ситуація 1. Ваш малюк сором’язливий, дуже спокійний, любить тихенько гратися і нікого не чіпати. А поруч з ним – інше маля, активне, непосидюче, що звикло завжди отримувати бажане. І починає забирати (краще б просто попросив)) саме цю машинку.

Варіанти дій/Можливі наслідки:

1.1. Просто віддати, спокійно чи заплакавши / дитя засмутилося, при повторюванні  –  досвід: «Віддай, коли забирають, все одне нічого не зробиш».

1.2. Не віддати / можливо, забере силою, а можливо – ні;  –  досвід: «Треба бути більш сильним – не буде ніхто ображати».

1.3. Покликати вихователя / не забере   –  досвід: буде знати, що можна просити допомоги і питання вирішиться.

1.4. Подумайте самі.

Ситуація 2. Погляд навпаки. Ваш малюк активний та непосидючий. А поруч з ним – інше маля, тихенько грається такою зараз бажаною для вашого машинкою!

Варіанти дій/Можливі наслідки:

2.1. Забрати / може, віддасть, може ні, може доведеться стукнути, може, дасть здачі, буде боляче(( - досвід: «Сила не завжди може перемогти. Може бути боляче».

2.2. Попросити / вірогідно, дасть. У казках чарівні слова типа «Будь ласка» завжди діють – досвід: слова-прохання більш результативні і наслідки не болючі. Правда, дуже легко))

2.3. Подумайте самі.

Ситуація 3: придумайте і проаналізуйте наслідки.

    Який варіант дієво-наслідкових зв'язків та отриманого досвіду ви б бажали для своєї дитини?

         Наші діти вчаться жити серед однолітків. Різних. Ми, як батьки, розуміємо цей важливий і досить непростий період їхнього життя. І допомогти своїм дітям вже зараз ми можемо, відкрито спілкуючись між собою, обговорюючи ситуації, які виникають між дітьми і навчаючи своїх малят, як їм краще себе вести.

    Виховуючи культуру, повагу до іншого та вміння не тільки відстоювати свої інтереси, а й враховувати інтереси інших. Бажано, без конфліктів та штовханини.

         І, так як діти раннього та дошкільного віку легше за все сприймають гру та казку – вчить малят на казках та граючись, на прикладі зайчиків та білочок, котиків та слоненят,))

    І ще. 

    Навчайте свою дитину альтернативним поведінковим реакціям, самоконтролю та перенаправленню енергії.

    Наприклад: якщо дуже розсердивсь і хоче когось вдарити - нехай міцно стисне кулаки, поб'є подушку, стисне зуби і поричить, швидко поприсідає, постукає по підлозі, помаше руками у повітрі, як боксер,... Ми знаємо, якщо енергія накопичилася - ій треба дати вихід. Важливо навчити дитя це відчувати, розуміти і перенаправляти її без завдання шкоди собі та іншим.

         Творчості вам та взаєморозуміння!)

 
* * *

Все-таки запропоную Вашій увазі

вірш чудового автора 

Едуарда Асадова 

українською (власний переклад,

пробачте за огрішини); 

суть, дуже сподіваюся, 

залишилася.

Бережіть своіх дітей 

(за віршем Едуарда Асадова)

Бережіть своїх дітей,
І за витівки їх не лайте.
Зло своїх невдалих днів
Спересердя на них не зривайте.
І не гнівайтесь Ви всерйоз,
Навіть раптом якщо провинились,-
Бо немає дорожче сльоз,
Що з вій рідних дитячих скотились.


Якщо валить Вас втома з ніг
І владнати нема з нею сили,
А до Вас потягнеться син,
Чи донька полине в обійми,-
Обійміть-но міцніше їх,
Ви дитячу ласку цінуйте:
Це - щастя коротка мить,
Ні за що її не змарнуйте!


Бо розтануть, як сніг навесні,
Промайнуть золоті ці деньочки
І покинуть домівку рідну
Вже дорослі сини та дочки.
Перегортуючи альбом
З фотографіями дитинства,
Сумно стане, що швидко пройшов
Час, як діти зростали з колиски...


Як же буде хотіться Вам
Сюди знов, хоч на мить, повернутися
Щоб їм пісеньку заспівать,
Щічки ніжної губами торкнутися!..
Поки в домі дитячий сміх,
Та від іграшок нікуди дітися,
Ви на світі - щасливіш за всіх,
Бережіть же, будь ласка, дитинство!

 
* * *
На замітку: звертайте увагу на малюнки
 

 

Якщо зовнішні прояви маляти вас непокоять, і вам потрібна додаткова інформація - зверніть увагу на його процес малювання: натиск, енергійність, розміри малюнка, кольори. 

Ви й самі можете побути в ролі дослідника:

-  якщо натискати олівець слабо – можна відчувати якусь невпевненість (не достатньо впевнена людина зазвичай боїться себе проявляти і в малюванні, слабо натискає олівець, лінії виходять "невпевненими", слабенькими, нерівними,.);

- малюючи маленькі фігурки  – доводиться дещо стримувати свою енергійність (а, якщо маля так малює – можливо, він почуває себе незахищеним, невпевненим, можливо, йому чомусь хочеться бути непомітним),

- малюючи своєму герою гострі/великі зуби, роги, інші атрибути захисту - можна відчути і себе «зубастим», відчути бажання "покусати" когось (можливо, дитині від когось хочеться захиститися, можливо, десь поряд існує якась фізична або психічна загроза для малюка, хтось його пригнічує?)

- різні кольори у гармонійному поєднанні додають емоційної різноманітності життю, поліпшують настрій; надзвичайна перевага одного кольору, особливо, чорного  – дає підказку про необхідність термінового вивчення мікросвіту вашого малюка: що саме його непокоїть, можливо, лякає чи дуже не подобається, що саме в його оточенні може затемнювати різнобарвність і радість життя, чи достатньо він отримує вашої уваги та уваги близьких людей,..

Якщо ви все-таки помітили привід для непокоєння – проаналізуйте.

І зверніть увагу: скільки часу ви проводите з дитиною,- не перебування в одній кімнаті, ви за комп’ютером, він – за мультиками, наприклад, а саме СПІЛЬНО – ігри, розмови, співи пісеньок, складання коротеньких веселих добрих казочок, прогулянки, конструювання, ліплення, приготування вечері тощо.

І ще - малюємо поруч з дитиною! Беріть аркуш, пензлі, РІЗНІ фарби, олівці, воскові олівці. І нехай з'являються моря й ліси, різнобарвні квіти й радісне сонечко,..! Під музику)..

Тож будьте щасливими, розвивайте свою дитину уважно!)

P.S. Коротка характеристика кольорів

Синій. Символізує спокій, гармонію, потребу у відпочинку, емоційну стабільність і задоволеність, душевну прихильність.

Зелений. Символізує врівноваженість, впевненість, прагнення до самовираження, успіху, наполегливість. 

Червоний. Символізує силу волі, активність,можливість агресивності, прагнення до успіху через боротьбу, потребу діяти, лідерство та ініціативність, збудженість.

Жовтий. Символізує оптимізм, радість, прагнення до спілкування і сприйнятливість до всього нового, розслабленість.

Фіолетовий. Символічне значення: вразливість, емоційна виразність, чутливість, інтуїтивне розуміння, зачарованість і мрійливість, захоплення і фантазії. 

Коричневий. Уособлює комфорт тілесних відчуттів, прагнення до затишку і спокою, фізичну легкість і сенсорну задоволеність.

Чорний. Символізує в першу чергу заперечення, закінчення чого-небудь і відмову, зречення і неприйняття, протест проти чого – або кого-небудь.

Сірий. Символізує нейтральність, неучасть, соціальну відгородженість, розслабленість, пасивність.

 
* * *
Тривожна дитина?

Чому? Чому ваша дитина поводиться неспокійно? Що її непокоїть? Що з нею не так? Як бути з цим? 

Спробуйте відчути, помітити: в яких ситуаціях, в якому оточенні вона стурбована? 

Чи є якийсь зв'язок стану маляти з вашим настроєм? 

Можливо, на підвищення тривожності вплинула якась теле- чи компьютерна програма/мультик/фрагмент фільму? 

Які казки ви читали напередодні? 

Чи не було якихсь "жартівливих" погроз типу "Будеш шуміти - прийде бабай",... ? 

Дуже важливо: чи спокійна, доброзичлива атмосфера в родині? 

Чи, може, занадто опікували свого малюка, притупивши цим самим його сміливість в дослідженнях довколишнього світу?

Корисність та натуральність продуктів харчування?

Може, пригадаєте ще щось? 

Це - ваші можливі варіанти, які можна проаналізувати й зробити висновки на майбутнє

А  тепер:

Кілька раз на день обіймайте своє маля, говоріть, що любите його. Для нього ви та ваша любов – це вже безпека.

Давайте можливість «виплескувати» переживання: вимальовувати, виговорювати, виліплювати, вибігувати,..  

Підвищуйте її впевненість в собі: створюйте ситуації успіху, хваліть за ініціативу, за реальні, навіть невеличкі успіхи.

Створюйте умови для підвищення впевненості у безпеці довколишнього: разом гуляйте, ходіть до парку, на дитячі майданчики; разом досліджуйте довколишній світ!

Любіть вашу дитину щиро та відповідально!)

 

Особистість: як вона є

Любімо наших дітей мудрою любов’ю!

14.04.2019 14:29
Захоплююсь батьками, які поважають дитинство своїх малят. Поважають дуже важливий, базовий період їхнього життя. Час, коли людина досліджує, розуміє, усвідомлює закони власного життя, оточуючого світу, людей довкола. Якщо люблячі батьки не відбирають у дитини цю можливість власного дослідження та...

Дитина і шкідливі звички: норма чи нонсенс?

04.01.2018 23:05
Кожен турботливий батько /мати хоче захистити дитину від шкідливих звичок.  На радість, зараз стає все більш модним здоровий спосіб життя.  Але, як багато років тому говорила народна мудрість, яблуко від яблуні недалеко падає.  Тобто, виховуючи і турбуючись про маля, батьки не завжди...

Бережімо нерви змалечку?

11.11.2017 12:16
На різні ситуації різні люди реагують по різному. Це факт. Також є фактом, що від підвищеної нервозності та переживань людина втрачає здоров'я. Та, щоб вдало та своєчасно керувати своїми реакціями, треба, по-перше, розуміти те, що відбувається, і, по-друге - вміти щиро дружити зі своїми проявами,...

Батіг чи пряник?

06.05.2017 15:28
Виховання маленької людини - дуже цікавий і багатогранний процес. Майже завжди батьки відчувають/знають, які методи будуть самими ефективними у конкретній ситуації. Але інколи доросла зважена людина знаходиться наче на роздоріжжі... Традиційні у використанні "батіг" та "пряник", хоча і є радикально...

Любов не має права бути "незрячою"

20.01.2017 12:33
Дитина росте...  Дуже великою є спокуса її пестити, балувати, цілувати, тішити... завжди! Допомогати, захищати, дозволяти,... Але не дарма батьками стають вже ДОРОСЛІ люди. З силою волі. З розумінням і передбаченням можливих наслідків. З навичками самоконтролю тощо. Дитина дорослішає - й...

Колискова під гітару?)

08.01.2017 22:29
)) Співала багато колискових... Розказувала й читала багато казок... А потім захотілося поспівати колискові під гітару!)) Ось що з цього вийшло!) Мої сини:    

Здоров'я дитини: без ліків?

08.01.2017 22:03
Для підтримання здоров'я - у пріоритеті були народні методи та поради більш досвічених мам.  Найголовніше - зміцнення імунітету. Основні фактори: міцна сім'я, нормальні стосунки вдома, повага одне до одного, до дитини тощо; достатня корисна їжа, рідина, свіже повітря, рухова активність,...

Особистістю народжуємося

08.01.2017 20:36
Маленька людина, щойно народившись, вже є особистістю. Вона вже проявляє свій характер, і, можливо, чомусь навчиться і від вас, її батьків. Недарма вважається, що власний приклад - найефективніший метод виховання.  Щодо фізичних покарань - вважаю, що дитина взмозі зрозуміти батьків та свої...